Bőrszépítő vitaminok

by on

Tudjuk, hogy a vitaminok nélkülözhetetlenek a szervezet számára. Fontos szerepet játszanak a bőrünk, a hajunk egészsége és szépsége fenntartásában is. Sorra vettük őket!

A-vitamin (retinol)

Fontos szerepet játszik a sejtosztódásban, a mélyebben fekvő bőrrétegekben a kollagént arra serkenti, hogy még több új kötőszövetet termeljen.
A hiánya – hazánkban és a fejlett országokban csak egyes betegségeket kísérően fordul elő – esetén a bőr szárazzá válik, gyakran viszket, akár öregségi foltok is megjelenhetnek. Gyengül a haj, szemszárazság alakulhat ki.
Nem kell tartanunk a súlyos problémákat okozó (szájon át bejuttatott) túladagolásától, ha a kozmetikai készítményekbe zárt formában juttatjuk a bőrbe. Többnyire ilyenkor is csak elő vitaminját, a retinolt találjuk meg a hatóanyagok között, bár ma már megoldható, hogy speciális laboratóriumi körülmények között – az egyébként fény és levegő hatására roppant gyorsan lebomló – valódi A-vitamin kerüljön a krémekbe.

B2-vitamin (riboflavin)

Az 1920-as, 30-as évek óta ismerjük, a sejtlégzésben és a fehérjeszintézisben is szerepet kap. Érdekes, hogy a hazai táplálkozási szokások mellett a lakosság egy része keveset fogyaszt ebből a vitaminból, pedig megtalálható többek között a tejben, a tejtermékekben, a májban, a húsokban, a zöldségekben, a teljes kiőrlésű magvakban. Hiányát bőrgyulladás, a száj berepedezése, pattanások jelzik.

B3-vitamin (niacin)

Az emberi szervezet állítja elő, ehhez elegendő mennyiségű fehérje bevitelre van szükség (húsok, hüvelyesek, olajos magvak, gabonafélék). Szinte valamennyi enzim előállításához nélkülözhetetlen a szervezetben. A – ma gyakorlatilag egyáltalán nem jelentkező – hiányában durva tapintatú, sötét bőrelváltozások alakulnak ki a napfénynek kitett bőrterületeken.

B5-vitamin (pantoténsav)

Fontos szerepe van a bőrvédelemben, ezért különösen nagy segítséget jelent az égések, felfekvések kezelésében.  A legnagyobb mennyiségben a száraz hüvelyesekben, a belsőségekben, a tojásban, a gabonafélékben és a tejben található, de a szervezetünkben, a vékonybélben élő mikroorganizmusok is képesek előállítani. A hiánya soha nem jelentkezik önállóan, csak egyes betegségekhez társulva.

B6-vitamin (piridoxin)

Többek között a vörösvérsejt-képzés elengedhetetlen kelléke. Főbb forrásai: máj és halak, gabonafélék, zöldségek, élesztő. Gyakran előfordul, hogy keveset fogyasztunk ebből a vitaminból, ilyenkor nyelv-, szájnyálkahártya gyulladás, valamint a szem és az orr körüli fokozott faggyúmirigy működés figyelhető meg.

B7-vitamin (biotin):

Régebben H-vitaminnak is nevezték, 1936-ban sikerült először előállítani. Nagy mennyiségben tartalmaz biotint a tojássárgája, a máj és az élesztő. Többek között kiterjedt bőrgyulladás, bőrszárazság és hajhullás jelzi a hiányát.

C-vitamin:

A legerősebb antioxidánsok közé tartozik, segít a szervezetünknek abban, hogy az elszaporodott és káros szabad gyököket közömbösítse. Erre szükségünk is van, mert a szabadgyökök tönkreteszik a sejtekben található zsíranyagokat, a lipideket, így akár sejtpusztulást is előidézhetnek. Szerepet játszik a kollagén termelésben is, így segíti a bőr ruganyosságának megtartását. Ennek és enyhe hámlasztó hatásának a következménye, hogy a C-vitamin tartalmú bőrápoló készítmények használatával a bőrünk sokkal fiatalosabb külsőt ölthet.

E-vitamin (tokoferolok)

Valójában nyolc hasonló hatású kémiai vegyület együttesét nevezzük így. Antioxidáns, őrzi a sejthártya épségét, fokozza a fényvédelmet. Az E-vitaminos készítményekkel növelhetjük a bőrünk nedvességtartalmát, lágyabbá és simábbá tehetjük. Segítségével a bőrünk fényvédelmét is javíthatjuk. A búzacsíra, a növényi olajok, az olajos magvak a fő forrásai.

Vitaminhiányra is utalhatnak!

Jellegzetes tüneteket gyűjtöttünk össze, melyek egy-egy vitamin hiányára is utalhatnak.
A szájsarok berepedése: B2-vitamin
Fokozott faggyúmirigy működés a szem és az orr körül: B6-vitamin
Szürkés arcszín, petyhüdt bőr: C- és E- vitamin
Száraz, viszkető bőr: A- és B7-vitamin
Meggyengült haj: A-vitamin
Hajhullás: B7-vitamin
Pattanások: B2-vitamin
Bőrgyulladás a száj és az orr körül: B2-vitamin

Fontos, hogy kérjük ki orvos tanácsát vitaminpótlás esetén, hiszen a zsírban oldódó, A-, D-, E- és K-vitaminokkal különösen óvatosan kell eljárnunk, mert a szervezetben zavart okozhat a túladagolásuk.

You may also like

Leave a Comment

Your email address will not be published.

Spam Protection by WP-SpamFree Plugin